fbpx

Vitamín K v potravinách

Vitamín K – fylochinon (= skupina derivátů) je vitamín, který je opět řazen do vitamínů, jež jsou rozpustné v tucích (A, D, E, K). V potravinách rostlinného původu se vyskytuje vitamín K1, který je součástí buněk specializovaných na fotosyntézu – nachází se tedy především v zelených částech rostlin, oproti tomu v potravinách živočišného původu je přítomno více forem tohoto vitamínu.

Role vitamínu K v lidském těle:

  • je jedním z důležitých faktorů při srážlivosti krve (podílí se na biosyntéze srážecích faktorů)
  • má proti-krvácivý efekt
  • úlohu hraje i při mineralizaci kostí – má vliv na jejich stavbu

Denní doporučená dávka je stanovená na 80 – 120 µg. Z potravinových zdrojů je vitamín K ve střevech vstřebán asi ze 30 – 70% a pokryje přibližně 40 – 50% celkového potřebného množství, zbylou část potřeby vitamínu K má na starosti naše střevní mikrobiota – bakterie v tlustém střevě, které vitamín K vytvářejí a v organismu tak tvoří větší zastoupení, než vitamín K přijatý ze stravy.

Nadbytek

Nadbytek přirozenou formou, tedy na základě příjmu stravy bohaté na vitamín K, nehrozí, nadbytečné množství v těle ale může být způsobeno suplementací vitamínu K (dodáním formou potravinových doplňků či jako terapeutická metoda). Regulaci příjmu vitamínu K vyžaduje terapie léky na srážení krve (warfarinem) dle doporučení lékaře.

Nedostatek

Nedostatek vitamínu K se projevuje poruchami krevní srážlivosti, krvácivostí ran nebo prodlouženou dobou srážlivosti krve a hrozí především u novorozenců, při stavech zhoršeného vstřebávání, tzv. malabsorbčních stavech (například při střevních zánětech atp.) nebo při poruše tvorby vitamínu K střevními bakteriemi (opět z důvodu onemocnění střev).

Potravinové zdroje

Vitamín K je syntetizován střevními bakteriemi, ale co se potravinových zdrojů týče, přijímat ho můžeme prostřednictvím zelené zeleniny, plodin a zelených rostlin – zelí, špenát, čerstvé bylinky, listová zelenina, brokolice, ale také zelený čaj, rostlinné oleje, luštěniny a to zejména sója. Z živočišných zdrojů pak vede maso, játra, žloutek a sýry. Vitamín K v potravinách je nestálý, jeho množství se snižuje působením UV zářením, oxidací a stykem se zásadami i kyselinami.

Přehled orientačního množství vitamínu K na 100g potraviny
Potravina (100g) Množství vitamínu K (v µg)
Zelí 450
Špenát 350
Brokolice 310
Hlávkový salát 120
Květák 80
Fazolové lusky 45
Okurky, cuketa 30
Brambory 10

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz