fbpx

Vitamín E v potravinách

Vitamín E (tokoferol) je dalším zástupcem vitamínů, které jsou rozpustné v tucích (A, D, E, K). To znamená, že určitá dávka tuků je významná pro jeho vstřebávání. Vitamín E je v podstatě soubor látek, kdy tokoferoly známe ve čtyřech podobách – alfa, beta, gama a delta, z nichž nejúčinnější a nejvyužívanější je alfa tokoferol. Jejich hlavní vlastností je funkce antioxidantů, zabraňují poškození organismu volnými radikály a nežádoucí oxidací.

Role vitamínu E v lidském těle:

  • má významné antioxidační účinky (chrání buněčné membrány před oxidací, která je hlavním důvodem jejich stárnutí)
  • má potencionální protinádorové účinky
  • podporuje růst
  • má vliv na reprodukční funkce
  • podílí se i na prevenci aterosklerózy a snížení rizika kardiovaskulárních chorob

Denní doporučená dávka je stanovená na 8 – 20 mg, průměrně okolo 15 mg. Potřeba vitamínu E se zvyšuje při nadměrném vystavení se kyslíku (například v kyslíkových stanech). Vitamín E se příležitostně využívá i jako terapeutický prostředek při neschopnosti žen otěhotnět nebo při stavech nedostatečného vstřebávání tohoto vitamínu.

Nadbytek

U vitamínu E se neprokázala toxicita jako u vitamínu A či D a to i přesto, že vitamín E se jako další vitamíny rozpustné v tucích mohou v těle ukládat do zásoby. U citlivých osob se mohou dávky nad 3g denně projevit vyrážkou, nechutenstvím, nevolností, průjmy, bolestmi hlavy či únavou.

Nedostatek

Při případném déletrvajícím nedostatečném příjmu ze stravy může být člověk ohrožen anémií z důvodu zkrácené doby přežívání červených krvinek, které mají obvyklou životnost kolem 90-120 dní. Nedostatek může mít také za následek poruchy plodnosti, sníženou ochranu organismu před volnými radikály a sníženou prevenci před srdečně-cévními chorobami.

Potravinové zdroje

Tokoferol se přirozeně vyskytuje v rostlinných olejích, obilných klíčkách, ořechách a semínkách, vnitřnostech, obilovinách, vejcích a mléce. Některé potraviny se o vitamín E i obohacují (= fortifikují) – rostlinné oleje, máslo, cereálie…

Přehled orientačního množství vitamínu E na 100g potraviny
Potravina (100g) Množství vitamínu E (v mg)
Slunečnicový olej 95
Sójový olej 70
Slunečnicová semínka 37
Pšeničné klíčky 27
Lískové ořechy 25
Mandle 20
Sójové boby 13
Hrách 8
Fazole 4
Avokádo 3,2
Paprika 3
Máslo 2,2
Špenát 2
Vejce 1,6
Rajčata 1,2
Černý rybíz 1
Játra 0,7
Rozinky 0,7

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz