fbpx

Vitamín B v potravinách

Charakteristika vitamínů skupiny B (tzv. B – komplexu) a jejich význam v lidského těle

Vitamíny skupiny B (B1, B2, B3, B5, B6, B11, B12 a biotin) jsou vitamíny rozpustné ve vodě a opět jsou to prvky pro náš organismus nezbytné. Obecně vzato se komplex B vitamínů účastní těchto organických funkcí:

  • metabolismus živin (bílkovin, tuků, sacharidů)
  • přeměna živin na energii
  • růst a produkce hormonů
  • správná funkce nervů, kůže a sliznic
  • tvorba krvinek

A nyní již o každém vitamínu B komplexu zvlášť:

Vitamín B1 – thiamin

DDD: 1 – 1,4 mg

Důležitý je pro metabolismus sacharidů, tuků a alkoholu. Ovlivňuje vodní hospodářství organismu a také nervovou činnost.

Nedostatek: nemoc beri-beri, která se projevuje necitlivostí konečků prstů, nechutenstvím, zrychlenou srdeční frekvencí, někdy i zvětšením srdečního svalu. Ke sníženému množství může docházet u alkoholiků, kde alkohol vede k horšímu vstřebávání tohoto vitamínu.

Zdroje v potravinách: pivovarské droždí, droždí, slunečnicová semínka, pšeničné klíčky, sójové boby, maso, vnitřnosti, obiloviny, luštěniny, ořechy

Vitamín B2 – riboflavin

DDD: 1,2 – 2,1 mg

Je důležitý pro správnou funkci sliznic a kůže, účastní se většiny oxido-redukčních procesů v těle, pomáhá zvyšovat odolnost proti infekcím a podílí se na podpoře růstu.

Nedostatek: poškození rtů, koutků úst, jazyka a kůže, záněty sliznic

Zdroje v potravinách: játra, mořské řasy, pivovarské droždí, obohacené cereálie, ořechy, mléko, obiloviny, maso, ryby, zelenina, kvasnice, játra

Vitamín B3 – niacin/kyselina nikotinová/nikotinamid

DDD: 13 – 19 mg

Jako jeden z mála vitamínů se dokáže vytvořit v těle člověka z aminokyseliny tryptofanu. Je stěžejní především pro metabolismus bílkovin, ovlivňuje energetický metabolismus a používá se jako podpůrný prostředek při léčbě depresí a nemocích nervového systému. Dále pomáhá snižovat vylučování histaminu, a tak slouží k zlepšení příznaků alergické reakce (hlavně u senné rýmy).

Nedostatek: nemoc pelagra, která se projevuje průjmy, záněty kůže, demencí

Zdroje v potravinách: kvasnice, semínka, otruby, játra, maso, celozrnný chléb, sušené ovoce

Vitamín B5 – kyselina pantotenová

DDD: 6mg

Důležitý vitamín pro metabolismus všech živin (bílkovin, tuků, sacharidů).

Nedostatek: poruchy trávení, únava, ale nebývá v našem zeměpisném pásmu příliš běžný

Zdroje v potravinách: játra, kvasnice, žloutek, maso, ryby, mléko, sója, arašídy, luštěniny, mouka (prakticky ve všech potravinách)

Vitamín B6 – pyridoxin

DDD: 2 mg

Je stěžejní pro metabolismus aminokyselin, které jsou základním stavebním kamenem bílkovin, pomáhá při nevolnostech v těhotenství, ovlivňuje kvalitu kůže a složení krve.

Nedostatek: změny kůže a sliznic (záněty), anémie, křeče, někdy se může vyskytnout i při užívání hormonální antikoncepce

Zdroje v potravinách: z malé části je syntetizován střevními bakteriemi, zbytek zajistí příjem z kvasnic, obilných klíčků, sóji, jater, vnitřností, masa, semínek a ořechů

Vitamín B11 – kyselina listová/folacin

DDD: 200 – 600 µg

Kyselina listová je součástí tvorby červených krvinek, je důležitá pro růst buněk, správnou funkci děložní sliznice a růst plodu v těhotenství, zasahuje do metabolismu aminokyselin. Její zvýšený příjem se doporučuje nejen u těhotných žen, ale i při plánovaném těhotenstvím ještě před samotným početím jako podpůrný prostředek pro pozdější správné uhnízdění oplodněného vajíčka v děloze.

Nedostatek: krevní poruchy (megaloblastická anémie), růstová retardace; v těhotenství zvýšené riziko vrozených vývojových vad centrální nervové soustavy plodu

Zdroje v potravinách: játra, obohacené cereálie, listová zelenina, ořechy, luštěniny, celozrnné obiloviny, vnitřnosti, žloutky, mléko, sója, otruby

Vitamín B12 – kobalamin

DDD: 1 – 2 µg

Svou roli hraje při metabolismu všech živin, růstu a vývoji buněk a také při krvetvorbě. Pro vstřebání vitamínu B12 přijatého ze stravy je nezbytný tzv. „vnitřní faktor“ vylučovaný žaludeční sliznicí.

Nedostatek: projevuje se především při poruchách vylučování „vnitřního faktoru“, popřípadě může hrozit u veganů, kteří nejedí potraviny živočišného původu, neboť tento vitamín je obsažen právě v nich. Nejčastějším projevem nedostatku kobalaminu je anémie (tzv. megaloblastová), zánět dásní a poruchy nervové poruchy.

Zdroje v potravinách: játra, maso, vejce, mléko, ryby, kvasnice, tvrdé sýry

Krom potravinových zdrojů je v organismu vitamín B12 samostatně produkován střevními bakteriemi.

Biotin – vitamín H

DDD: 100 – 150 µg

Biotin je látka patřící do komplexu vitamínů B, kdy se účastní metabolismu bílkovin, tuků a sacharidů; příznivě působí i v otázce kvality vlasů, nehtů a kůže.

Nedostatek: únava, nechutenství, záněty kůže, atrofie papil jazyka

Zdroje v potravinách: arašídy, žloutky, játra, vnitřnosti, luštěniny, obiloviny, kvasnice, ořechy, sardinky

Částečně je taktéž syntetizován střevními mikroorganismy.

Vitamín B13 – kyselina lipoová

DDD: 100 – 150 µg

Tento vitamín bývá řazen do B-komplexu, ale je to látka rozpustná především v tucích. Kyselina lipoová je význačným antioxidantem, podporuje látkovou výměnu a podílí se na udržování stálé hladiny cukru v krvi tím, že zvyšuje účinek inzulínu. Zvýšené množství se doporučuje u sportovců a pak také u diabetiků – hlavně u těch s různými formami diabetických komplikací, konkrétně při poškození nervů (neuropatiemi).

Nedostatek: zadržování vody v těle, záněty nervů, zpomalení srdeční aktivity

Zdroje v potravinách: maso, játra, vnitřnosti, kvasnice

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

author
Od ZjisteteCoJite.cz
Nejnovější články

© 2019 ZjisteteCoJite.cz