fbpx

Vegetariánství

Vegetariánství spadá do kategorie výživových směrů, některé zdroje uvádějí i termín „alternativní výživové směry“, kdy se forma stravování vymyká zásadám smíšené stravy. Co se vegetariánství týče v jeho klasickém pojetí, jedinec vyloučí ze svého jídelníčku maso a výrobky z něj. To je nejrozšířenější a nejčastější forma vegetariánské výživy. Existují ale i další odnože vegetariánství, kdy stoupenci vyřazují jen specifické druhy masa nebo naopak nekonzumují i ještě další živočišné potraviny. Zde je přehled a vysvětlení nejčastějších forem vegeriánství:

  • Lakto-ovovegetariánství (též jednoduše vegetariánství) – vyznavači vylučují ze svého jídelníčku všechny druhy masa, ryby, mořské plody, masné a uzenářské výrobky (uzeniny, šunku, vnitřnosti, paštiky, mletá masa, masové konzervy…). Mléčné produkty a vejce však konzumují.
  • Laktovegetariánství – („lakto“ latinsky mléko), stoupenci nejí maso a vejce, ale mléko a mléčné výrobky ano.
  • Ovovegetariánství – („ovo“ – latinsky vejce), při tomto typu vegetariánství se ze stravy vyřazuje maso a mléčné výrobky, vejce do jídelníčku ovovegetariána patří.
  • Semivegetariánství (též pesco-pulovegetariánství) – v dnešní době populární vegetariánský styl stravování, kdy vyznavači jedí drůbež a ryby, ale nezařazují ostatní druhy masa. Výživovými odborníky je považováno za jeden z nejzdravějších alternativních způsobů ve stravování.
  • Pescovegetariánství – stoupenci konzumují mléko, vejce, ryby a plody moře, nejedí ostatní druhy mas.
  • Pulovegetariánství – stoupenci konzumují mléko, vejce a z masa jen drůbež.
  • Veganství – nejvyšší stupeň vegetariánské stravy, vyznavači nekonzumují žádné potraviny živočišného původu.

Důvodů k inklinaci k různým formám vegetariánství je mnoho, nejčastěji jsou to etické důvody – soucit se zvířaty a jejich ochrana. Dále pak i snaha žít zdravě, nechutenství k masu nebo vyznavači jsou vedeni náboženskými důvody (hinduismus, zen-budhimus a další). Vegetariánský způsob stravování má zajisté jak své výhody, tak i nevýhody:

Výhody vegetariánství:

  • Vegetariáni často vedou zdravější způsob života, v jídle jsou střídmí, konzumují méně alkoholu a většinou odmítají kouření.
  • Ve stravě vegetariánů se vyskytuje vyšší konzumace nenasycených mastných kyselin („zdravých tuků“), draslíku, hořčíku, mědi, vlákniny, antioxidantů, kyseliny listové, vitamínu C a fytoestrogenů, naopak pak nižší příjem sodíku, cholesterolu a nasycených mastných kyselin.
  • Vegetariánská výživa v kombinaci s celkově zdravým životním stylem (pravidelnou pohybovou aktivitou, pozitivním přístupem a náhledem k životu, nekouření…) vede ke snížení rizik některých neuro-degenerativních chorob (demence), snížení tělesné hmotnosti, vylepšení poměru HDL a LDL (cholesterolu), eliminace krevních tuků (triacylglyceridů, LDL cholesterolu), kdy sekundárním důsledkem může být i snížení výskytu kardiovaskulárních onemocnění (ateroskleróza…).

Nevýhody vegetariánství:

  • V případě nevhodně pojatého vegetariánského jídelníčku (například nahrazuje-li se maso sladkými pokrmy, smetanovými mléčnými výrobky a není zařazeno dostatek jiných kvalitních bílkovin namísto masa – vejce, mléčné výrobky, tofu, luštěniny…), může hrozit nedostatek všech aminokyselin. Živočišné potraviny totiž obsahují veškeré aminokyseliny oproti potravinám obsahující rostlinné bílkoviny, kde nejsou aminokyseliny zastoupeny v kompletním množství. Ve spojitosti s vegetariánstvím můžeme mluvit i o nedostatku železa nebo špatné využitelnosti železa z rostlinných zdrojů, což může způsobit anémii či zvýšenou hladinu homocysteinu či horší využití vlákniny pro přemíru rostlinné stravy.
  • Vegetariánství se nedá doporučit každému – například u dětí není vyloučení masa vhodné, protože děti by měly poznat všechny chutě a různorodost potravin, aby si pak mohly samy vybrat potraviny, které budou v průběhu svého života jíst a které ne. I těhotné ženy, které nekonzumují maso, by měly dbát na kvalitu a vyvážení svého jídelníčku, neboť jsou popsány případy nižší porodní váhy novorozenců vegetariánek se špatně koncipovaným jídelníčkem.

Vegetariánský způsob života se v dnešní moderní době považuje za jeden z nejzdravějších stylů stravování, ovšem pouze v případě, je-li doprovázen celkově zdravým životním stylem a jídelníček vegetariánů zahrnuje dostatek všech potřebných živin, vitamínů, minerálních látek a stopových prvků v optimálním množství. Pokud si nejste jistí kvalitou Vašeho jídelníčku, nechte si jídelníček sestavit přímo odborníkem. Maso lze nahradit jinou formou kvalitních bílkovin z rostlinné říše, například středně tučnými mléčnými výrobky a sýry, sójovými výrobky (tofu, tempeh, sójové maso), luštěninami, obilnými náhražkami masa (klaso, robi maso), vejci, šmakounem, ořechy, semínky, obilovinami s vyšším obsahem bílkovin (quinoa, pohanka…). V jídelníčku vegetariána bychom pak především měli usilovat o různé kombinace a častou obměnou těchto potravin bohatých na bílkoviny pro zachování pestrosti stravy.

Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz