fbpx

Stravování podle ayurvedy

Ayurveda je jeden z nejstarších léčebných systémů na světě. V Indii a zemích jižní Asie je považován za základní léčebný systém, v Evropě je brán spíše jako alternativní možnost léčby a stravování. Samotné slovo „ajurvéda“ se překládá jako „věda života“ chápající člověka jako jeden celek, celek těla i ducha. Ayurvédské učení vychází z podstaty pěti elementů – vody, vzduchu, země, ohně a éteru (prostoru), kdy každý člověk obsahuje všechny elementy, ale v jiném poměru. Ayurveda popisuje tři základní konstituční typy člověka tzv. doshy – váta, pitta a kapha, které mají ještě 7 různých kombinací, přičemž rovnováha mezi doshami je potřebná k udržení si zdraví. Tato rovnováha se označuje jako „prakriti“ a nerovnováha mezi doshami se značí jako „vikriti“. Nerovnováha může být způsobená nevhodnou stravou, stresem, nedostatkem spánku, negativními emocemi nebo neadekvátní či nadměrnou fyzickou aktivitou.

Ayurvédské učení považuje správné stravování za jeden z nejdůležitějších principů léčení nerovnováhy, tj. nemocí. V praktickém slova smyslu to znamená zjistit svůj konstituční typ a zajistit jídelníček, který odpovídá danému konstitučnímu typu dle ayurvédy. Pokud onemocníme, je důležité zjistit aktuální energetický stav (vikriti) a nastavit stravu tak, aby se tělo vrátilo do rovnováhy (prakriti).

Terapeutické působení potravin v ayurvédě je dáno chutí a kvalitou, kdy ayurvéda roslišuje šest základních chutí: sladkou, slanou, kyselou, hořkou, ostrou a stahující neboli trpkou.

Potraviny sladké jsou například cukr, med, ale také obiloviny, mléko, maso, máslo. Jako potraviny pálivé se uvádí ostrá koření, ale také zelenina typu česnek, cibule nebo ředkvičky. Potraviny trpké/stahující jsou citrony, grepy, rajčata či kysané zelí. Za hořké potraviny se považuje čekanka, hlávkový salát či káva a potraviny slané chuti jsou potraviny s obsahem soli.

Co se týče kvality stravy mluvíme v ayurvédě o kvalitě sattva, rajas a tamas.

  • Sattvická strava dodává tělu energii bez zatížení, je lehká, čerstvá, šťavnatá, výživná a zklidňuje mysl. Jsou to čerstvá jídla, biopotraviny, čerstvá a dobře stravitelná zelenina, ovoce, klíčky, obiloviny, oříšky, mungo fazole, červená čočka, rýže, čerstvé mléko, máslo, jogurt, ghí, med a některé bylinky a koření (například římský kmín, koriandr, fenykl, kurkuma, bazalka, skořice, šafrán, heřmánek, jasmín…).
  • Rajas strava je strava bílkovinné povahy, řadí sem potraviny bohaté na bílkoviny jako jsou luštěniny, maso, ryby, ale také potraviny ostré, kyselé a trpké. Tyto potraviny navozují aktivitu, pohyb a vzrušení. Do rajas stravy řadíme papriky, rajčata, lilek, brambory, cibuli, česnek, pohanku, jáhly, luštěniny, bílé maso, čili, kajenský pepř, pepř, hřebíček, muškátový oříšek, sůl a spadá sem i káva, černý čaj či tabák.
  • Tamas strava způsobuje bolest, únavu, ospalost, inaktivitu. Je to nejen jídlo zkažené, ale i strava konzervovaná, dlouho skladovaná, mražená. Stejně tak červené maso, tvrdé a tavené sýry, ohřívaná jídla, smažená jídla a dále geneticky modifikované, fermentované a průmyslově upravované potraviny.

 

Co se týče samotných konstitučních typů, tak je pro ně nejen ve stravě charakteristické následující:

Váta

Váta je tvořena ze dvou základních elementů – vzduchu a éteru (prostoru), ovlivňuje tedy hlavně aktivitu a pohyb. Konstituční typ váty má štíhlou postavu a slabší svalstvo. Pro fyzično je u váty také typická suchost, rychlá chůze, mluva, studené ruce a nohy, suchá a hrubá kůže, stejně tak snadná unavitelnost. Lidé s výraznou vátou jsou kreativní, mají spoustu aktivit, jsou nestálí, rádi improvizují a nemají rádi rutinu, řád a pravidla.

Lidé typu váta by se měli vyhýbat smažené stravě. Protože je pro vátu typická suchost, doporučuje se tomuto typu konzumovat stravu těžší, vlhčí, teplejší a preferovat slané, kyselé a sladké chutě. U váty se doporučuje omezit ječmen, kukuřici, proso, pohanku, žito, hrách, fazole, čočku, syrovou zeleninu, jablka, hrušky, suché druhy ovoce a celkově suchou a studenou stravu. Naopak je vhodné konzumovat teplé polévky, ořechy, semena, oleje, sýry, mléko, červenou čočku, tofu, sladké druhy ovoce a tepelně upravenou zeleninu.

Pitta

Pittu tvoří dva základní elementy – oheň a voda. Samotné slovo „pitta“ znamená „hořet“. Hlavním principem pitty je přeměna, proto v těle ovlivňuje především metabolismus, tělesnou teplotu a inteligenci. Osoby typu pitta mají pocit tepla a více se potí. Postava bývá středního vzrůstu s přiměřenou svalovou hmotou. Pitta je charakteristická velkou chutí k jídlu, rychlým trávením a pravidelným vyprazdňováním. Její emoce a aktivity jsou ohnivé – výbušnost, energičnost, soutěživost, cílevědomost, ale také podrážděnost či agresivita. Obvykle mívá dobrou imunitu a jsou to jedinci silní a odolní.

Pitta potřebuje ochladit, aby zůstala v rovnováze, proto je vhodné ve stravě přejít na jídla jemná, ochlazující a zklidňující. Doporučuje se vyhnout pohance, kukuřici, žitu, prosu, hnědé rýži, suchým vločkám, müsli, čočce, kyselému ovoci jako jsou meruňky, bobuloviny a grepy, jogurtu, sýrům, kysané smetaně, podmáslí, kyselým a pálivým potravinám, melase, medu, pepři a chilli koření. Pro pittu se naopak hodí ječmen, rýže basmati, pšenice, otruby, slunečnicová a dýňová semínka, luštěniny, sladké druhy ovoce a zeleniny, mléko, sýr Cottage a studené nápoje.

Kapha   

Kapha je charakterizována sílou a stálostí. Je tvořena z elementů země a vody. Kapha zodpovídá v těle za růst, stavbu těla a optimální tělesné funkce. Postava kaphy může být kulatější s větším podílem tukové hmoty. Charakteristickým znakem je klid, tichost, přemýšlivost, svědomitost, pravdomluvnost, někdy ale i lenost, neaktivita. Trávení bývá pomalé, zato spánek hluboký. Kapha miluje jídlo a i z tohoto důvodu může mít problémy s vyšší tělesnou hmotností a přibýváním na váze.

Lidé typu kapha by měli jíst především pokrmy vařené a vyhnout se tukům, sladkým jídlům a někdy i celkově živočišné stravě. Vhodné je omezit přísun hnědé a bílé rýže, vařených vloček, pšenice, ořechů a semen, fazolí, tofu, sójových bobů, sladkých druhů ovoce a zeleniny, tučným mléčným výrobkům. Naopak lidé typu kapha by se měli orientovat na ostřejší jídla a koření, z obilovin na kukuřici, ječmen, pohanku, žito a z luštěnin na hrách, cizrnu, červenou čočku a tempeh. Z mléčných výrobků volit ty s nižším obsahem tuku nebo je možné si dopřát i sójové mléko. Vhodné jsou zeleninové šťávy.

Ayurvéda taktéž obecně doporučuje stravu dobře žvýkat, udělat si na ni čas, jíst pomalu a nejíst přímo před spaním. Za hlavní jídlo dne považuje oběd, z tohoto důvodu by měla být snídaně a večeře lehčí. Doporučuje jíst v příjemném prostředí s příjemnými lidmi a většinu stravu si připravit začerstva a doma. I z tohoto stravovacího systému se lze mnoho naučit a je možné si převzít různá opatření i pro naše těla.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz