fbpx

Skryté i zjevné letní kalorické bomby

Máte snahu stravovat se zdravější a střídmější formou, ale vždy se vám do toho připlete nějaké období v roce, které vám s vaším záměrem zahýbe? Každé roční období může přinášet do našich jídelníčků to, co někdy ani třeba nechceme tolik jíst, často je ale chuť silnější. V dnešní době, kdy máme velmi dobrou dostupnost jídla na každém rohu, lidé často podlehnou svodům potravin, jídel a nápojů, které se vážou na oslavy narozenin, svatby, víkendové pobyty, Velikonoce, v prosinci na období Vánoc a Silvestra, v létě pak na dny dovolených, večerních venkovních posezení nebo grilování. Léto je v tomto horší, neboť se nejedná o záležitost nezřízenější konzumace v řádu několika dní, jako je tomu například při oslavách Velikonoc. Tady poukazujeme na týdny mnohdy nekontrolovaného nebo nevědomého pojídání a popíjení ať již skrytých nebo i těch přiznaných kaloricky bohatých jídel a v neposlední řadě i nápojů. Podívejme se tedy na to, jaké potraviny, pokrmy a nápoje jsou více vázané na období léta a zároveň mohou zahýbat s tělesnou hmotností (především s tělesným tukem) směrem nahoru.

Skryté i přiznané letní kaloricky bohatší potraviny, jídla a nápoje

  • Nealkoholické slazené nápoje

Pro léto je typický zásadnější pitný režim a s tím přichází i zvýšená konzumace široké palety nápojů s obsahem cukru či glukózo-fruktózového sirupu. Jedná se o všechny džusy a to ve formě freshů, sirupů, domácích limonád, nealko piv, limonád, kol, ochucených minerálek, ledových čajů a také nealkoholických koktejlů. V průměru přijmeme ve 100ml takových nápojů asi 1-2 kostky cukru (kostka cukru odpovídá zhruba 4,5g cukru), takže například v půl litru těchto nápojů si přivedeme do těla „zbytečných“ 5-10 kostek cukru.

  • Ledové kávy, zmrzliny, mléčné koktejly

V zimě by vám stačilo espresso s trochou mléka, ale v létě jdete do ledové kávy se zmrzlinou? Nebo do smetanové zmrzliny jako takové? Nebo dokonce do ledové kávy se zmrzlinou, šlehačkou a zmrzlinovým pohárem? Tak v této poslední kombinaci přijmeme v průměru okolo 2500kJ/600kcal, což se energeticky vyrovná už pěkné porci oběda.

  • Alkoholické nápoje

Pivo, víno a alkoholické koktejly jsou další typickou kategorií kaloricky bohatých nápojů vázané na letní dny a večery. Jedno pivo obsahuje v průměru 800kJ/190kcal a například jedno mojito je na tom obdobně. Nejzásadnější je ale to, že se obvykle popíjí alkoholické nápoje večer a často nezůstane u  jedné skleničky.

  • Větší množství ovoce

Ovoce je skvělým zdrojem vlákniny, vitamínů, minerálních látek, ale i ochranných látek a antioxidantů, v létě je báječná jejich chuť a nepřeberné množství druhů. Doporučená denní dávka ovoce je kolem 200-300g, což odpovídá například jednomu banánu + jedné větší broskvi nebo například 8 jahodám s jedním jablkem atp. Díky obsahu cukru a osvěžujícímu efektu vychlazeného ovoce ale může mít mnoho lidí tendence jíst ovoce bez nadsázky po dekách či kilech (například u melounu). Průměrný meloun bez kůry váží i několik kilogramů, kdy někteří lidé dokážou na posezení sníst i celou půlku, kdy průměrná polovina dužiny vodního melouny v sobě skrývá neuvěřitelných 25-30 kostek cukru! I u zdravých potravin je zásadní přijaté množství – u ovoce nevyjímaje.

  • Letní grilování

Samo o sobě bych „grilování“ nepovažovala za problém. Protože, pokud použijete například kontaktní gril nebo jiný gril, který je šetrný k potravině (třeba v tom ohledu, že na potravině nevznikají připálená místa), tak pokud si ogrilujete libové maso, rybu, mořské plody nebo sýr na gril, k tomu dodáte dostatek čerstvé či grilované zeleniny, jako dezert si dáte misku melounu a připojíte maximálně malou skleničku vína nebo piva, pak ani letní grilování není žádná pohroma, naopak, umožní člověku strávit příjemné teplé letní večery v kruhu rodiny a přátel.

Na grilování jsou zásadnější jiné kalorické bomby, kterými jsou:

  1. Tučná masa a uzeniny – vepřová krkovice, kuřecí křídla i s kůží, klobásy, párky a buřty,
  2. pečivo – množství chleba, baget a bílých rohlíků,
  3. dresinky a omáčky – tatarky, majonézy, dresinky, BBQ omáčky, sladkokyselé omáčky, kečupy, hořčice…,
  4. neopomenutelnou součástí letních grilování bývá tzv. „zobání“ – všechny slané tyčinky, oříšky, krekry, chipsy, chuťovky na bílém pečivu a další slané chroupání,
  5. alkoholické nápoje, o kterých již byla zmínka.
  • Letní akce

Oslavy, svatby, festivaly, výlety, víkendové pobyty, vodácké zájezdy, dovolené…i těchto společenských akcí je v létě často nakumulováno více, než v kterékoliv jiné období v roce. Oslavy a svatby jsou význačné pro množství jídla a alkoholu, festivaly a vodácké zájezdy pro alkohol, rychlé občerstvení a nepravidelné stravování a dovolené pak obvykle také méně pravidelnou stravou, většími a kaloričtějšími porcemi a tendencemi dopřávat si jak co se týče druhů jídel, tak i co množství týče.

Na závěr jedna sebehodnotící otázka: jakou část letního období zaujímají dny, ve kterých se vyskytly potraviny, jídla a nápoje, o kterých byla v článku řeč? Jedná se o jeden den v měsíci, týdnu nebo jste si vědomi, že každý den se vyskytne něco takového? Pak je další návaznou otázkou, jak významný vliv to má na vaší tělesnou hmotnost, postavu a zdraví a jak moc vám případný vliv na vaše tělo vadí. A tak i v létě platí – všeho s mírou.

Líbil se vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz