fbpx

Raw/syrová strava

Syrová strava (nebo také z anglického slova převzatý název raw strava) je další z mnoha výživových směrů, který by se dal jednoduše charakterizovat tak, že se jedná o stravování bez tepelné úpravy – raw strava je o nevařených, tepelně nezpracovaných a často i o bio potravinách plných enzymů a živin, které se tepelnou a průmyslovou úpravou mohou ztrácet či ničit.

Základem raw stravy jsou:

  • ořechy (kešu, lískové, para, vlašské, makadamové, mandle, pekanové, piniové, pistáciové, lískové)
  • semínka (dýňová, lněná, chia, sezamová, slunečnicová, konopná)
  • obilniny (kamut, pšenice, špalda, žito, oves, quinoa…)
  • luštěniny s výrobky z nich i v naklíčené či fermentované formě (čočka, hrách, cizrna, fazole, mungo, miso, tempeh)
  • ovoce (i v sušené formě)
  • zelenina
  • octy a oleje lisované za studena
  • mořské řasy
  • sušené bylinky a koření
  • zelené potraviny (chlorella, mladý ječmen…)
  • ostatní – raw sirupy na slazení (agávový, datlový, surový med), 100% ořechová másla (mandlové, arašídové, kešu…), mandlové mléko, přírodní kakao a další

Potraviny se jí zcela syrové a čerstvé nebo ohřáté či sušené do teploty 42 – 45°C. Nepoužívá se vaření, pečení, dušení, smažení, fritování a budeme-li mluvit i o raw balených potravinách, tak ty nebudou obsahovat žádná „éčka“, barviva, konzervanty, umělá sladidla a ani rafinovaný řepný cukr. Raw strava má i mnoho podob a forem, přičemž někteří zastánci raw stravy konzumují jen rostlinnou stravu, jiní přidávají i syrové maso, ryby či tepelně neupravené syrové mléko.

Zpracování potravin a způsoby přípravy raw pokrmů

Vzhledem k zamezení tepelné úpravy jídel odpadá mnoho technologických postupů a způsobů přípravy a naopak se přistupuje k takovým, které zajistí pestrost, zlepší stravitelnost a zvýší celkovou nutriční hodnotu. Kromě konzumace v syrovném stavu se suroviny a potraviny klíčí (například semena a luštěniny), máčí (například ořechy, které změknou a lépe se zpracovávají), odšťavňují, suší, mixují, nechávají zmrazit či fermentovat (= zkvasit).

Klady raw stravy

Syrová strava obsahuje enzymy, které se jinak deaktivují teplotou nad 45°C, a zachovává si vitamíny, jež mají tendenci se tepelnou úpravou také vytrácet. Hlavní rolí enzymů je účastnit se pochodů v buňkách a pomáhat rozkladu přijaté stravy. Raw strava je často vysoce kvalitní, neboť zastánci tohoto typu stravování volí převážně potraviny v bio kvalitě. Syrová strava obsahuje dostatečné množství vlákniny, proto je blahodárná pro naše tlusté střevo. Zcela přirozeně podporuje vyprazdňování nestrávených a nestravitelných zbytků z těla, podporuje snižování celkového cholesterolu v krvi a pomáhá nám udržovat přiměřenou hmotnost. Tento typ stravování zvyšuje odolnost organismu vůči infekcím, přirozeně detoxikuje organismus,  celkově ozdravuje naši pleť, vlasy, pokožku a v kombinaci s pohybem nás udržuje v dobré kondici.

Zápory raw stravy

Je potřeba zdůraznit, že raw strava může být chudší na bílkoviny, hlavně ty živočišné původu, a také železo, vápník či vitamín B12. Pokud se příznivci z těchto důvodů rozhodnou zařadit syrové maso, ryby a mléko, je zde riziko rozvoje infekcí, neboť v těchto potravinách jsou mikroorganismy, které se tepelnou úpravou ničí, avšak v případě konzumace potravy zasyrova hrozí otrava těmito bakteriemi (např. salmonela). Dalším argumentem odpůrců syrové stravy je fylogenetický vývoj člověka, kdy se naše trávicí soustava přizpůsobila tepelně zpracované potravě. Dle těchto názorů není vhodné inklinovat pouze ke spotřebě syrových surovin a potravin. Další upozornění platí pro přehnanou konzumaci ořechů, což může být činitelem příjmu toxinů do organismu, neboť špatně pěstované a skladované ořechy a semena mohou být napadány plísněmi.

I v rámci raw stravy je vhodné najít kompromis, který bude vyhovovat každému člověku individuálně a přinese přiměřenou hmotnost, zdraví, sílu, odolnost a výkonnost nezávisle na extrémech doporučovaných zásad.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz