Puriny v potravinách

Puriny jsou látky, které jsou tělu vlastní, naše játra si je v určité míře umí vytvořit a jejich deriváty jsou součástí nukleových kyselin – tedy DNA a RNA. Další část purinů přijímáme i ve formě stravy. Neblahý dopad purinů na lidský organismus může nastat v případě, že máme v organismu purinů nadbytek a to na základě zvýšeného příjmu purinů prostřednictvím potravy. Přebytečné puriny se mohou přeměňovat na kyselinu močovou, kdy dochází ke zvýšení hodnot kyseliny močové v krvi a k její vylučování močí. Tomuto stavu říkáme hyperurikémie. Další hromadění purinů může nastat například v případě poruchy vylučování kyseliny močové. Nadbytečná kyselina močová se v těle kumuluje a usazuje v oblasti kloubů a způsobuje záněty, bolesti a otoky kloubů. Především v kloubu palce u nohy, ale postiženy mohou být i kolenní, zápěstní nebo jiné klouby. Pokud se zánět opakuje mluvíme o onemocnění jménem dna. Dnou trpěli i středověcí králové, neboť hojně konzumovali potraviny bohaté na puriny (červené maso zapíjeli alkoholem, který nemoc zhoršuje atd.) a dodnes se o této nemoci mluví jako o „nemoci králů“. Také se lze setkat s jinými označeními pro toho onemocnění, a to s názvem „podagra“ nebo „pakostnice“. Riziko vzniku onemocnění dnou zvyšuje rovněž nedostatečný pitný režim, obezita a nevhodné stravovací návyky.

Krom léků na zklidnění bolesti a zánětu jsou důležitá i režimová opatření – životospráva v podobě stravy chudé na puriny, tuky, sůl, alkohol, dostatečný pitný režim (přibližně 30ml na kilogram tělesné hmotnosti) a adekvátní pohybová aktivita. Základem je i pravidelná strava – 5-6 jídel denně po 2-3 hodinách a dodržování nízkopurinové diety.

Potraviny obsahující vyšší množství purinových látek (purinů) = nevhodné potraviny při dně:

  • Maso – vnitřnosti (ledvinky, mozeček, játra), mladá masa (čím mladší zvíře, tím vyšší obsah purinů) – jehněčí, telecí, ryby (čerstvé, uzené i konzervované), zvěřina
  • Uzeniny a paštiky
  • Luštěniny – čočka, hrách, fazole, cizrna
  • Kakaový prášek, čokoláda
  • Droždí a výrobky z něj – pečivo ve větším množství, kynutá těsta, knedlíky
  • Hořčice
  • Houby
  • Některé druhy zeleniny – květák, chřest, špenát (není potřeba zcela vylučovat z jídelníčku, ale snížit jejich množství)

Další nevhodné potraviny při onemocnění „dna“:

  • Ostré koření, polévkové koření
  • Masové extrakty
  • Rebarbora
  • Dochucující prostředky – worcesterová omáčka, sójová omáčka, sardelová pasta
  • Kofeinové nápoje – káva, kola, energetické nápoje
  • Alkohol
  • Plísňové a zrající sýry
  • Smažené pokrmy (hranolky, krokety, karbanátky, řízky, smažený sýr, koblihy…)
  • Polévky – silné vývary z masa a kostí

A naopak potraviny vhodné k doporučení:

  • Ovoce, ovocné šťávy, kompoty, přesnídávky, sušené ovoce, avokádo
  • Brambory, zelenina a zeleninové šťávy
  • Máslo a rostlinné oleje – olivový, řepkový, slunečnicový, lněný, avokádový, ořechové oleje
  • Mléko, mléčné výrobky (jogurty, tvarohy, zakysané mléčné výrobky do 3,5% tuku), čerstvé sýry, tvrdé a polotvrdé sýry (do 30% tuku v sušině)
  • Žitné a celozrnné pečivo
  • Rýže natural, celozrnné těstoviny, ksukus, bulgur, jáhly, pohanka, polenta, quinoa
  • Rostlinné náhražky masa – tofu, šmakoun, robi maso, klaso
  • Ořechy a semínka (nesolené a nepražené)
  • Vejce
  • Bylinky a zelené natě

V klidové fázi onemocnění je možné zařadit i menší množství masa (cca 60-80g v syrovém stavu na porci 1-2x týdně) – libové maso, sladkovodní ryby, lososa, tuňáka, šunku a dále pak luštěniny (dle snášenlivosti).

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz