fbpx

Přerušovaný půst

Téma přerušovaného půstu, tzv. „intermittent fastingu“, je v současné době velmi populární systém stravování a stejně tak hojně diskutované téma mezi odborníky a samozřejmě také mezi zastánci a odpůrci tohoto stylu stravování. Co se týče odborníků – nutričních specialistů, terapeutů, lékařů apod., pokud je přerušovaný půst dobře pochopen a uchopen, bývá také dobře vnímám a je spojován s příznivými dopady na zdraví.

Obecně vzato přerušovaný půst neřeší složení jídla, ale především jeho načasování, kdy se střídají fáze stravování se a fáze půstu. Variant přerušovaného půstu je mnoho, ale ty nejběžnější jsou dle následujícího vzorce:

  • 10/14 = období 10 hodin během dne, kdy se strava konzumuje a 14 hodin půstu
  • 8/16 = období 8 hodin během dne, kdy se strava konzumuje a 16 hodin půstu

další formy přerušovaného stravování:

  • 6/1 = 6 dní v týdnu se člověk stravuje a 1 den v týdnu se postí nebo
  • 5/2 = 5 dní v týdnu se člověk stravuje a 2 dny v týdnu se postí

Dopady denního přerušovaného půstu na zdraví a kondici

Největší výhodou a přínosem u přerušovaného půstu je to, že člověk, který se stravuje pouze určitou část dne, přirozeně obvykle přijímá dlouhodobě mnohem méně energie z jídla než lidé, kteří se stravují od rána do večera. Přerušovaný půst poměrně dobře funguje na pozvolnou redukci hmotnosti. Velkou výhodou je i to, že přerušované stravování je trend, který je udržitelný dlouhodobě, a tak se v souvislosti s tímto schématem vyskytuje i mnohem méně JO-JO efekt. Pokud si člověk na přerušovaný půst zvykne a vyhovuje mu, často nemá tendence se navracet k původnímu stylu stravování v průběhu celého dne.

Během přerušovaného půstu je také obvyklé, že lidé nejedí 5x denně, ale například jen 2-3x, protože období vytyčené pro stravu je poměrně krátké. To může vyhovovat osobám, které jsou více časově vytížené a zaneprázdněné a nevyhovuje jim, dělat si pauzy na svačinky. Tito lidé si zanechají například jen snídani, oběd a večeři. Ten, kdo se stravuje v rámci přerušovaného půstu jen 2x denně, tak si obvykle ponechává snídani nebo oběd a večeři.

Dalším příznivým dopadem přerušovaného stravování může být i to, že udržuje stálejší hladinu krevního cukru, zlepšuje kompenzaci cukrovky u diabetiků II. typu. Je zde i prostor pro výběr kvalitnějších/dražších potravin, protože člověk jí méně a tak si může dovolit preferovat kvalitu nad kvantitou.

Jsou u přerušovaného stravování nějaké nevýhody?

Samozřejmě, neboť ani o tomto stylu stravování není možné říct, že je to jediný správný model vhodný pro každého. Někteří zastánci, aby podchytili deficit jídla během dne, mohou i při stravování 2x denně přibírat, protože neuhlídají množství a na obě jídla se pravidelně budou přejídat. Někteří naopak přijmou do těla velmi málo energie z jídla a tělo si tak z dlouhodobého hlediska začne dělat zásoby tuku z nedostatku. Takže jako vše chce i přerušovaný půst individuálně zvážit a vyvodit závěry.

Další nevýhodou je, že tento styl stravování nepřináší informace o složení stravy. Jsou lidé, kteří drží přerušované fáze stravování se a postění se, ale ve fázi jídla konzumují tzv. junk food, sladkosti, kaloricky bohatá, zato nutričně chudá jídla s nedostatkem ovoce, zeleniny, vlákniny a kvalitních zdrojů ostatních živin (bílkovin, tuků, sacharidů). Proto by člověk, který si chce přerušovaný půst vyzkoušet, tak by se měl informovat u nutričních specialistů, jak si jídelníček kvalitně poskládat.

Pro koho není přerušovaný půst příliš vhodný?

Nehodí se pro lidi s podvýživou, poruchami příjmu potravy, pro osoby emočně nestálé, které používají jídlo jako ventil stresu nebo kompenzaci příjemných pocitů. Dále nemusí být přerušovaný půst vhodný pro diabetiky na inzulínu, pro ženy těhotné, kojící, pro děti a v jiných individuálně zhodnocených případech. Pro širší část populace je ale schéma stravování na základě přerušovaného půstu kvitováno. Opět je to ponejvíce ale o tom, si přerušovaný půst v případě zaujetí vyzkoušet, například v období 1-2 měsíců, a zhodnotit si, zdali některá forma přerušovaného stravování může být vhodná právě pro Vás.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz