fbpx

Potravinová pyramida

Potravinová pyramida (nebo také výživová pyramida či pyramida zdravé výživy) slouží jako jakési vodítko pro naše každodenní stravování v české populaci. Potravinových pyramid je celá řada. Na internetu či v jiných publikacích můžete narazit na potravinovou pyramidu např. pro vegetariány, ale i potravinové pyramidy v klasické formě smíšeného stravování nalezneme hned v několika variantách a v různých zpracováních. Potravinová pyramida nás navádí na to, kolik a co bychom měli jíst s tím, že v základně pyramidy jsou potraviny, které bychom každý den měli jíst v největším množství. Naopak těm potravinám, které jsou na špici, bychom se měli vyhýbat nebo jejich příjem omezovat. Dohromady je pyramida tvořena čtyřmi patry.

První česká potravinová pyramida vznikla v 70. letech 20. století a používala se celá desetiletí téměř až do dnešní doby. Klasické pojetí potravinové pyramidy bylo uzpůsobeno takto:

  • První patro (základnu pyramidy) tvoří chléb, pečivo, obiloviny, těstoviny, rýže v množství 2-4 porcí denně
  • Druhý stupeň si půlí zelenina, které bychom měli sníst 3-5 porcí denně, a ovoce v množství 2-4 porcí denně
  • Polovina třetího patra je tvořena mlékem, jogurty, tvarohem a sýry v množství 2-3 porcí denně a také zde najdeme maso, ryby, luštěniny, vejce a ořechy v množství 1-2 denních porcí
  • Vrchol pyramidy uzavírají tuky, uzeniny, sladkosti, kterých je doporučeno omezené množství a četnost konzumace

Velikost jedné porce představuje: 1 krajíc chleba (60g), 1 ks jiného pečiva, 2 kopečky vařené rýže, 250g vařených těstovin, 250g vařených brambor, 250ml mléka, 200ml jogurtu, 40-55g sýra, 100-120g masa, 1 vejce.

V posledních letech došlo k úpravám zažité potravinové pyramidy v reakci na zvyšující se obezitu vyskytující se v české populaci a také v závislosti na rostoucí výskyt srdečně-cévních chorob (aterosklerózy, vysokého krevního tlaku, zvýšeného cholesterolu, infarktů, anginy pectoris…), cukrovky II. typu a dalších metabolických onemocnění způsobené špatnou dlouholetou životosprávou. S novou českou potravinovou pyramidou přišlo v roce 2013 Fórum zdravé výživy, kdy došlo k zásadním změnám v postavení pyramidy.

Zdroj obrázku: Fzv.cz

V potravinové pyramidě z roku 2013 se do prvního základního patra přesunula zelenina a ovoce, kdy tvůrci pyramidy je doporučují konzumovat v množství 600g denně (400g zeleniny a 200g ovoce). Do prvního patra také sestoupily například i luštěniny z původního třetího patra a stejně tak toto patro upozorňuje na pitný režim v symbolu sklenice s vodou. Druhé patro zaujímají, kromě rostlinných tuků a olejů, také obiloviny a přílohy (vločky, rýže, těstoviny, brambory…) a také ryby, mléko a mléčné výrobky vyjma sýrů. Naopak bílé pečivo se přesunulo o výše, z prvního do třetího patra. Maso, vejce a sýry zde svoji původní pozici ve třetím patře zachovaly. Zajímavostí je, že autoři pyramidy do tohoto patra zahrnuli i malé množství alkoholu, avšak již nepřipojili konkrétní doporučení. V tomto případě jsou na místě obavy, aby český národ nepojal, že Fórum zdravé výživy doporučuje konzumaci alkoholu v libovolné míře. Co se v potravinové pyramidě nezměnilo, je původní doporučení pro vrchol pyramidy – cukry, sladkosti, sladké pečivo, uzeniny, volné živočišné tuky a slazené nápoje zařazovat jen výjimečně.

Z pyramidy je i patrná myšlenka doporučení pestré stravy s převahou potravin z rostlinných zdrojů nad potravinami živočišného původu. Což je asi nejdůlěžitější zpráva, kterou si z pyramidy můžeme převzít. Naopak v pyramidě chybí zařazení ořechů a semínek. Současná potravinová pyramida již nedoporučuje konkrétní množství porcí, protože tato pyramida má sloužit jako vodítko pro sestavení jídelníčku dle individuálních potřeb – podle pohlaví, věku, zdravotních ukazatelů, fyzické aktivity a míry stresové zátěže. Potravinová pyramida je rozporuplné téma, obsahuje však několik obecně uznávaných doporučení a v obecném měřítku hodnotíme jako přínosnou pro získání základních informací pro úpravu našeho jídelníčku.

Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz