fbpx

Paleo strava

Paleo strava, nebo také paleolitická dieta, popřípadě dieta doby kamenné, je podle jejích současných zastánců nejen způsob stravování, ale dá se říci životním stylem, který je orientovaný na typický výběr potravin, cvičení a život v pohybu. Paleo stravovací způsob vznikl z myšlenky „pravěkého stravování“, kdy se navracíme do „paleolitu“ –  doby kamenné, nejdelšího období evolučního vývoje.  Nejstarší druh člověka (člověk zručný) začínající žít v této době (přibližně před 2,5 miliony let před naším letopočtem), se živil lovem a sběrem, kdy nebyla známá možnost orientace na zemědělství. Strava byla tedy založená na tom, co bylo možné si nasbírat nebo ulovit. Jídelníček pravěkých lidí tvořilo maso, ryby, zelenina, ovoce, houby, ořechy a semena. Někteří zastánci této diety tvrdí, že ani za miliony let se náš organismus nepřizpůsobil produktům zemědělství (obilovinám, chlebu, pečivu, luštěninám, mléku, mléčným a výrobkům) a proto je podle nich paleo strava vhodnou formou stravování.

Principy paleo stavy

V České republice je výskyt paleo stravy a jejích zastánců poměrně čerstvou záležitostí, udává se, že první obdivovatelé si tady cestu paleolitické diety šlapou asi od roku 2011.

Doporučené potraviny

Jak již bylo uvedeno výše,  hlavní pilíř tohoto stravovacího principu nesou především tyto suroviny: maso, ryby, vejce, ovoce, zelenina, ořechy, semínka, houby, ale také případně brambory, batáty. Hojně se využívají i suroviny a potraviny obsahující rostlinné tuky – avokádo, rostlinné oleje, kokosový olej. Tepelná úprava potravin a surovin je povolená a vhodná.

Nedoporučené potraviny

Potraviny, které se nedoporučují, jsou právě ty, které již byly vypěstovány nebo potravinářským průmyslem přeformovány. Stoupenci tedy vylučují obiloviny, pseudoobiloviny, chléb, pečivo, luštěniny, mléko, mléčné výrobky, sýry, sóju, tofu a další potraviny, které prošly průmyslovou přeměnou a dalším zpracováním. Každý jednotlivec si již může zásady upravovat dle svého uvážení.

Jak vypadá paleo jídelníček?

V rámci paleo stravy můžete na snídaňovém talíři spatřit například vejce, tuky a zeleninu. K obědu maso, zeleninu, oleje a na večeři například ryby. Během dne se pak konzumuje například ovoce, ořechy a semínka.

Silná stránka paleo stravy?

Bezesporu je jím vysoký příjem ovoce, zeleniny a vlákniny, ale také přísun železa díky konzumaci masa nebo plnohodnotných bílkovin z ryb, masa a vajec. Pokud konzument k této stravě i cvičí, je vyzdvihován efekt redukce hmotnosti a na druhou stranu důsledek růstu svalové hmoty díky obsahu především živočišných bílkovin.

Možná negativa?

Paleo strava je prostá nejen od potravinových aditiv, ale bohužel i od polysacharidů přijatých z obilovin (hlavního zdroje energie), vápníku z vyloučeného mléka a mléčných výrobků, celkové pestrosti a různorodosti potravin a vitamínů, minerálních látek a stopových prvků vázajících se na ně. Stejně tak bychom měli brát v potaz, že vyšší konzumace masa může být prozánětlivým a rakovinným činitelem, popřípadě může vést k poruchám metabolismu purinů z důvodu vysokého množství pojídaného masa a ryb a tím pádem ke vzniku onemocnění zvaném dna.

Zastánci paleolitického stravování operují s myšlenkou, že náš trávicí trakt se ani za miliony let zemědělství nepřizpůsobil a smíšenou stravu neumí naše tělo dobře strávit a zužitkovat. Není potřeba slepě věřit tomu, že paleo strava je spásnou metodou pro všechny, jak se udržet fit. Je to opět jen jedna z možností, jak ke stravě přistupovat. Opět tedy vhodné závěrem dodat, že jako každý člověk je originál, bude mu vyhovovat i vlastní osobitý styl stravování.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz