fbpx

Metabolismus sacharidů

Sacharidy (odkaz na článek) jsou základní složkou naší stravy a nezbytnou živinou pro lidský organismus. Odborněji vzato – sacharidy jsou organické sloučeniny a jsou nejrychlejším a nejvyužitelnějším zdrojem energie. Všechny sacharidy jsou metabolismem rozloženy na nejjednodušší cukerné molekuly, tzv. monosacharidy.

Základní zjednodušený model rozdělení sacharidů – cukrů ve stravě:

„Jednoduché/rychlé“ cukry

s 1 molekulou glukózy (monosacharidy):

  • glukóza – hroznový cukr (med, hrozny, ovoce)
  • fruktóza – ovocný cukr (ovoce, med, obilí…)
  • galaktóza – je součástí mléčného cukru

se 2 molekuly glukózy (disacharidy):

  • sacharóza – řepný a třtinový cukr = glukóza + fruktóza
  • laktóza – mléčný cukr (v mléce a tekutých mléčných výrobcích) = glukóza + galaktóza
  • maltóza – sladový cukr = glukóza + glukóza

„Složené/pomalé“ cukry = polysacharidy

se 3 a více molekul glukózy (polysacharidy):

  • škrob – zásobní polysacharid u rostlin, nechutná sladce, ale štěpením vzniká glukóza. Obsažen je v mouce, pečivu, chlebu, obilovinách a přílohách (vločkách, kroupách, těstovinách, knedlíkách, hranolkách, bulguru…), pseudoobilovinách (pohance, amarantu, quinoe), luštěninách, cereáliích (kukuřičných lupínkách, müsli), ořechách…
  • glykogen – zásobní polysacharid u živočichů v játrech (udržuje stabilní hladinu krevního cukru – glykémii) a svalech (okamžitý zdroj energie), při hladovce se spotřebuje asi během 24 hodin, při intenzivní svalové aktivitě mnohem dříve
  • vláknina – složený cukr (polysacharid) obsažený v rostlinných potravinách. Více o vláknině v článku “Vláknina v potravinách“.

Metabolismus sacharidů

Co jsou sacharidy a k čemu nám slouží, již víme. Teď se ještě pojďme podívat na to, co znamená hojně používané slovo „metabolismus“. Metabolismus je látková přeměna, kdy dochází k přeměně látek na látky jiné, jednodušší či složitější. V případě sacharidů přijmutých ze stravy či nápojů se tedy jedná o to, jak se přemění na energii či jak se nevyužité sacharidy dokážou přeměnit na tuk.

Aby mohly být sacharidy v těle přeměněny a využity (trávením a vstřebáváním), potřebujeme k tomuto procesu enzymy. Enzymy, které štěpí sacharidy, nazýváme amylázy. Jednoduché sacharidy (monosacharidy – glukóza, fruktóza a galaktóza) se v těle vstřebávají do krve ihned, složité sacharidy (polysacharidy) se rozloží na disacharidy a nakonec na monosacharidy. Až v této formě jsou využity jako zdroj energie.

Trávení polysacharidů

Trávení polysacharidů již začíná v dutině ústní enzymem (alfa-amylázou) ptyalinem, který štěpí škroby na kratší řetězce (dextriny a maltózu). Poté putuje strava obsahující sacharidy do žaludku, kde se sacharidy ještě nemetabolizují. Další rozklad probíhá až v tenkém střevě (ve dvanáctníku) za přítomnosti pankreatických amyláz (amylázy přicházející do tenkého střeva ze slinivky břišní). V tomto okamžiku se sacharidy štěpí na disacharidy a proces štěpení se dokončuje pomocí střevních amyláz, které disacharidy rozštěpí na jednotlivé monosacharidy (glukózu, fruktózu a galaktózu). Nestrávené sacharidy ve formě nerozpustné vlákniny putují dále z tenkého střeva do tlustého.

Vstřebávání sacharidů

Před samotným vstřebáním sacharidů musí nejprve dojít k rozložení složitých cukrů na základní cukerné jednotky. Rozklad probíhá v tenkém střevě a následuje jejich vstřebávání přes enterocyty (= buňky tenkého střeva) rovnou do krve, kdy cukry putují pomocí krve rovnou do jater, svalů a tkání.

Příjem sacharidů ze stravy a nápojů by měl být regulovaný a v rovnováze s tím, kolik je náš organismus schopen využít. Nadbytek nevyužitých sacharidů se v těle totiž dokáže přeměnit biochemickými procesy na tuky. V případě jejich nevyužití se následně uloží do tukové tkáně, tudíž i z nadbytku sacharidů můžeme tloustnout. Na druhou stranu to neznamená to, že bychom se měli sacharidům vyhýbat, protože glukóza se v těle účastní mnoha biochemických procesů a je zdrojem energie nejen pro naše svaly, ale i pro náš mozek.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz