fbpx

Luštěniny při hubnutí

Ještě i v dnešní době není některým lidem sympatické slovo „luštěniny“, neboť vzpomínky z dětství na klasickou kombinaci čočky na kyselo s párkem zanechávají v mnohých z nás stopy nechuti na luštěniny až do dospělosti. Přerodem současné gastronomie jsou však tyto obavy z luštěnin již nadhodnocené, neboť novodobé recepty dokážou luštěniny doladit do nejlahodnějších chuťových kombinací a variací. Navíc nabídka druhů luštěnin na trhu potravin se rozšiřuje, a tak si ty nejdostupnější v tomto článku představíme, protože pokud lidé netrpí po luštěninách zažívacími těžkostmi nebo nemají onemocnění trávicího traktu, které by příjem luštěnin znemožňovaly, tak luštěniny každopádně patří nejen do racionální formy jídelníčku, ale i do jídelníčku lidí, kteří se snaží zhubnout.

Proč zařadit luštěniny do redukčního jídelníčku?

Luštěniny jsou při hubnutí významné pro svůj výhodný poměr živin, neboť obsahují málo tuku, za to větší množství vlákniny a bílkovin (cca 20%, sója i 40% bílkovin), které zasytí a i prodlouží pocit sytosti, stejně tak jsou bohaté na vitamíny skupiny B, draslík, fosfor, železo, měď a zinek. Jejich výhodou je i to, že mají nízký glykemický index (více v článku o glykemickém indexu), tudíž jsou pro hubnutí naprosto ideální! Oplývají také antioxidačními látkami (polyfenoly) a naopak obsahují málo sodíku, z tohoto důvodu jsou vhodnou alternativou i při zvýšeném krevním tlaku.

Na druhou stranu drobnou nevýhodou  je jejich nadýmavost, kterou lze snížit tím, že při vaření do luštěnin přidáme bylinky, které do sebe nadýmavé látky stáhnou – například majoránku, čerstvou petrželku, saturejku, bazalku, mátu nebo libeček… Také nezapomeňte na to, že luštěniny se solí až po uvaření, aby se neprodlužovala doba jejich změknutí. Pokud volíte luštěniny v konzervě, vždy sáhněte jen po těch, které jsou naložené v mírně slaném nálevu a po otevření je možné je ještě propláchnout. Mezi neznámější a nejzákladnější druhy luštěnin patří čočka, fazole, hrách a sója, kdy ze sóji se dále vyrábí tofu, tempeh, sójové maso, sójové „mléko“, alaburky (= pražené sójové boby), sójová omáčka a mnoho dalších potravin.

 Luštěniny využívané v moderní kuchyni

Cizrna

Cizrnu můžete znát i pod označením „římský hrách“ a krom toho, že se hodí jako příloha, přílohová kaše, do polévek či jako přídavek do karbanátků, tak se skvěle vyjímá i pokud ji přimícháte do zeleninových či těstovinových salátů. Cizrnu můžete koupit i praženou (nebo si ji upražit doma), kdy v této formě nahradí zobání namísto pražených solených oříšků. Z vařené cizrny se též připravují i mnohé cizokrajné pokrmy jako je falafel (smažené kuličky připravené z cizrny, cibulky, česneku, bylinek a koření) nebo pomazánka hummus (rozmixovaná vařená cizrna s olivovým olejem, tahini pastou, česnekem, římským kmínem, solí, pepřem, citronem a čerstvou petrželkou či koriandrem).

Červená čočka

Červená čočka má výhodu oproti jiným luštěninám, že je vařená do 10 minut, zato ale neobsahuje tolik vlákniny. Červená čočka po uvaření zežloutne, což je její přirozená vlastnost. Hodí se jako příloha, do polévek, do salátů, do pomazánek, do indických pokrmů a skvěle funguje i v kombinaci s kuřecím masem a kari kořením.

 Černá čočka (beluga)

Ani belugu není nutné namáčet, vaří se zhruba do půl hodinky. Je vhodná jako přídavek do salátů, pomazánek, popřípadě jako samostatný pokrm v kombinaci s kořenovou zeleninou a parmazánem (pokrm připomínající konzistencí italské risoto), ale nemusíte se bát jakýchkoliv dalších kombinací a chutí – nenechejte se odradit její černou barvou!

Hraška

Hraška je český výrobek a jedná se o bezlepkovou směs mletého hrachu a obilovin (kukuřice, rýže, jáhel). Výrobce nabízí několik druhů hrašky a to na zahušťování či obalování pokrmů, do pomazánek nebo ve sladké formě do dezertů (například vanilková hraška). Cílem výrobků je zdravější forma zahušťování pokrmů a zvýšení konzumace luštěnin v české populaci.

Naklíčené luštěniny

Naklíčené luštěniny jsou doslova nabouchaný mix živin a je to tím, že ten malý klíček skrývá neuvěřitelný zdroj vitamínů, minerálních látek, enzymů, zdravých tuků a aminokyselin. Samotné luštěniny mají již tak dost těchto živin, ale necháte-li je naklíčit, tak jejich obsah ještě zintenzivníte (o 50-200%!), i proto jich stačí sníst malé množství. Naklíčené luštěniny si můžete zakoupit, ale lze si je nechat naklíčit i doma pomocí klíčících misek, kdy syrové luštěniny udržované několik dní ve vlhkém prostředí začnou klíčit. Takto naklíčené luštěniny jsou i lépe stravitelné a chuťově vyzní zase zcela jinak, než luštěniny tepelně upravené. Skvěle s nimi doplníte saláty, smoothie nebo si jimi posypte chléb obložený sýrem, šunkou a dalšími ingrediencemi.

Nezavrhujte tedy luštěniny například jen kvůli špatným vzpomínkám na školní jídelnu, ale pokud si netroufáte na znovunalezení chuti k luštěninám díky vlastní přípravě, zavítejte do některé veganské či vegetariánské restaurace, kde jsou luštěniny hojně využívány a hlavně Vám je tam připraví takovým chuťově excelentním způsobem, že mnoho lidí již dokázalo na luštěniny změnit názor!

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

author
Od ZjisteteCoJite.cz
Nejnovější články

© 2019 ZjisteteCoJite.cz