fbpx

Ketonová dieta

Ketonová dieta, někdy také známá pod pojmem ketogenní, je redukční formou stravování, při které stoupenci doporučují stravu založenou na příjmu potravin s obsahem bílkovin a tuků. Naopak se vyřazují téměř veškeré sacharidové potraviny a denní příjem sacharidů by tak měl spadnout na maximálních 40g, přičemž doporučovaný denní příjem v rámci racionálního stravování je 4x – 10x vyšší v závislosti na fyzické aktivitě a dalších faktorech. Naopak množství tuků přijatých ze stravy může pro tuto dietu denně stoupnout až na 100g a více, což je naopak dávka vyšší, než je doporučení v rámci racionální stravy. Vysvětlením pro omezení sacharidů je to, že při nedostatku sacharidů v organismu vzniká ketóza (v moči se tak mohou vyskytovat ketolátky), což v těle může startovat spalování tuků.

Ketogenní dieta v praxi

Jak vypadá jídelníček člověka, který se rozhodne ketogenní dietu vyzkoušet? Při stravování dochází k vyloučení potravin, které obsahují sacharidy – obiloviny, luštěniny, pečivo, chléb, přílohy, ovoce, sladké druhy zeleniny, sladkosti, dezerty… Taktéž se vylučuje alkohol, káva a průmyslově zpracované potraviny obsahující syntetická barviva, konzervanty, zvýrazňovače chuti a další „éčka“. Jídelníček se naopak staví na příjmu masa, ryb, povoleny jsou i uzeniny (bez škrobů), vejce, zelenina, sýry, ořechy, semínka, avokádo, máslo a oleje.

Někoho možná potěší, že se v rámci této diety potraviny neváží, nepočítá se energetický příjem (kalorie), jí se do sytosti, ale dbá se na příjem 3-5 jídel denně a také na pestrost doporučených potravin. Jelikož jídelníček „zchudne“ o mnoho potravin, o to víc se dbá na kvalitu potravin, které jsou povolené.

Potraviny nedoporučované
pro ketonovou dietu
veškeré obiloviny (oves, pšenice, žito, ječmen, rýže, kukuřice + polenta, pohanka, quinoa, proso (= jáhly), kamut, špalda, šáchor, amarant, tapioka), přílohy, pečivo, mouky, vločky, mlýnské výrobky (pečivo, chléb, těstoviny, sladkosti…), luštěniny, sladká zelenina (mrkev, kedlubny, červená řepa), brambory, většina ovoce, přesnídávky, rajčatový protlak, dezerty, většina sladkostí, dezerty, moučníky, alkoholické nápoje, káva, chipsy, tyčinky a další pochutiny, arašídy, sladké nápoje
Potraviny, které se konzumovat mohou maso a uzeniny, mořské i sladkovodní ryby, mořské plody, vejce, sýry, neslazené mléčné výrobky (jogurty, tvaroh, skyr, ricotta, čerstvé sýry), zelenina, oleje, máslo, majonéza, hořká čokoláda s vysokým obsahem kakaa ( více jak 70%), ořechy a semínka, z ovoce avokádo, citrón

Někoho pravděpodobně přiláká představa rychle zhubnutých kilogramů, ovšem v začátcích této diety odchází z těla hodně vody, tudíž úbytek kilogramů se může nejprve projevit na ztrátě tělesné vody. Dietu nepovažuji za příliš reálné dodržovat dlouhodobě, neboť sacharidy jsou hlavním zdrojem energie pro svalové buňky, ale také pro buňky mozkové. Při rapidním déletrvajícím snížení příjmu sacharidů může u člověka docházet ke ztrátě výkonnosti, koncentrace, naopak se může vyskytnout únava, nechuť do pohybové aktivity a celková slabost. Dalším negativem se jeví i vyloučení širokého spektra potravin a tím pádem i živin (+ vitamínů, minerálních látek), které se na tyto potraviny vážou. Ketonová dieta se nedoporučuje pro lidi metabolicky chronicky nemocné, diabetiky, těhotné a kojící ženy, děti a seniory. Rizikem může být i to, že pokud se z ketonové diety vrátíte k běžné smíšené stravě a nedbáte na střídmost a umírněnost ve stravování i nadále, můžete si zadělat na JO-JO efekt, tedy přibrání shozených kilogramů zase zpátky.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

author
Od ZjisteteCoJite.cz
Nejnovější články

© 2019 ZjisteteCoJite.cz