fbpx

Dělená strava

Dělená strava je výživový styl, způsob stravování, který spatřil světlo světa díky americkému lékaři Howardovi Hayovi, jež vytvořil dělenou stravu prvotně jako zdravotní dietu při onemocnění ledvin. Principem stravy je rozdělení potravin na dvě skupiny – sacharidy a bílkoviny, kdy každá potřebuje pro strávení v našem těle trochu jiné podmínky. Dle vyznavačů dělené stravy by se neměly tyto dvě složky konzumovat společně, aby tělo nemělo s trávicím procesem ztíženou práci. Dělená strava vychází z předpokladu, že bílkoviny spolu se sacharidy mohou být společně v trávicím traktu špatně štěpeny a vstřebány. Přínos oddělení těchto základních složek výživy od sebe není vědecky zdůvodnitelný, ale vyznavači proklamují, že pokud jíme stravu bohatou na bílkoviny společně se sacharidovou stravou, nemůže trávení probíhat dostatečně správně, protože enzymy amyláza a pepsin (amyláza pomáhá trávit sacharidy; pepsin pak bílkoviny) působí proti sobě a vyžadují jiné pH prostředí.

V současnosti je dělená strava často profilována jako dieta na hubnutí a její rozšíření v této podobě má na svědomí nespočet propagátorů z řad světoznámých herců, zpěváků a celebrit, ale i prostřednictvím internetu, médií a časopisů. Je pravda, že mnohým lidem může tento styl stravování přinést zdravotní úlevu či zbavení se přebytečných kilogramů tuku. Otázkou však zůstává, zda-li za tímto efektem nestojí spíše celková změna stravy k lepšímu, vhodnější výběr potravin, strava bohatá na vlákninu a zeleninu a omezení tučných sýrů, soli, masa, alkoholu, kávy, kakaa, koření a dalších potravin; než samotné oddělení bílkovin od sacharidů.

Principy dělené stravy

Jak již bylo výše popsáno, základní charakteristikou dělené stravy je oddělená konzumace bílkovinných a sacharidových potravin. Přesněji řečeno, zastánci tohoto výživového přístupu rozdělují stravu na tři skupiny potravin – bílkovinné, sacharidové a neutrální potraviny.

Bílkovinné potraviny

Do této skupinky vyznavači řadí především maso (hlavně tepelně upravené, avšak ne připravované v trojobalu), ryby (neuzené), plody moře, sójové výrobky (tofu, tempeh, sójové maso), vejce, sýry do 50% tuku v sušině, mléko a středně tučné mléčné výrobky . Tyto potraviny vyžadují ke svému trávení kyselé prostředí (nízké pH). Dále sem spadají některé druhy ovoce (citrusy, kyselá jablka, hrušky, broskve, meruňky, třešně, exotické ovoce, jahody, maliny), rajčatový protlak a z nápojů pak ovocné čaje, suché víno a sekt.

Sacharidové potraviny

Jedná se o celozrnné obiloviny (pšenici, žito, oves, ječmen, špaldu, proso, kukuřici, neloupanou rýži) a výrobky z nich (pečivo, chléb, těstoviny, krupice, vločky, cereálie…). Dále sem patří pseudoobiloviny (pohanka, amarant…), luštěniny (kromě sóji), brambory, sladké druhy zeleniny (kukuřice), ovoce (banány, hrozny, datle, fíky, sladká jablka, hrušky) či med, ovocné šťávy, pivo či sirupy na slazení (agávový, datlový, javorový…).

Neutrální potraviny

Za neutrální potraviny v rámci zásad dělené stravy jsou považovány tuky, oleje, máslo, neztužené margaríny, ale také šunka, uzeniny, tučné sýry (nad 60% tuku), zelenina, ořechy, olivy, avokádo, koření, bylinky, houby, klíčky a bylinkové čaje.

Nedoporučené potraviny

Výrobky z pšeničné mouky, bílá rýže, sušené luštěniny, hotové pokrmy, konzervy, cukr, sladidla, sůl, hořčice, instantní polévky a omáčky, syrové maso, syrový vaječný žloutek, ztužené tuky, kupovaná majonéza, ocet, arašídy, uzené a nakládané maso, káva, černý čaj, kakao, vysokoprocentní alkohol a průmyslově vyrobené sladkosti, pochutiny a jiné potraviny.

V praktickém životě to poté vypadá tak, že si v rámci zásad tohoto typu stravování nedopřejete maso s přílohou, jogurt s cereáliemi nebo těstoviny se sýrovou omáčkou.

Někteří vyznavači oddělují skupiny potravin od sebe na bázi střídání dnů. To znamená, že jeden den jsou zařazovány jen potraviny buď ze sacharidové, nebo z bílkovinné skupiny, které se mohou libovolně míchat se skupinou neutrální. Dny se střídají každý den a nedoporučuje se držet více dnů jen jeden typ potravin, aby tělu nechyběly důležité živiny. Jiní zastánci dělené stravy pro změnu tvrdí, že stačí takto oddělit vždy jen jedno jídlo, pokud mezi konzumací uplynou minimálně čtyři hodiny (např. snídaně = sacharidové potraviny + neutrální potraviny a poté oběd = bílkovinné potraviny + neutrální potraviny).

Závěrem lze konstatovat, že dělená strava může být v dlouhodobé perspektivě jednou z možností, jak postupně zredukovat nadbytečnou tělesnou hmotnost, ozdravit jídelníček a ulehčit zažívání. I zde však platí, že je to jen jedna z variant stravování a každý stravovací přístup by měl být vysoce individualizován a přízpůsoben jedinci, protože to, co platí na jednoho, nemusí platit na druhého.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz