fbpx

Cholesterol v potravinách

Cholesterol je látka ze skupiny sterolů, která se nachází pouze v potravinách obsahujících živočišný tuk (maso, vnitřnosti, vejce, mléko, živočišné tuky – máslo, sádlo, lůj a výrobky z nich). Cholesterol je pro naše tělo důležitý, neboť pomáhá syntéze žlučových kyselin a steroidních hormonů. Zásoba cholesterolu v organismu je tvořena jak cholesterolem, který přijímáme ve stravě, ale většinu cholesterolu si naše tělo umí vyrobit samo (= endogenní cholesterol).

Pokud dlouhodobě přijímáme nadmíru cholesterolu vázaného na potraviny, může dojít ke zvýšení hladiny celkového cholesterolu v krvi (a tzv. LDL cholesterolu). Tento stav podporuje aterosklerózu, tedy kornatění tepen a ukládání cholesterolu a dalších látek do vnitřních stěn cév. Dochází pak k zúžení stěny tepny, což může vést i k úplnému uzavření cévy. Orgány nejsou dostatečně zásobeny kyslíkem a dochází k jejich poškození. Při úplném nedokrvení orgánu může vzniknout například infarkt myokardu či mozková mrtvice. K tomu často dochází i v kombinaci s nadváhou či obezitou (především kumulací tuku v oblasti břicha, tzv. abdominální obezita), kouřením, nedostatkem pohybové aktivity a nedostatečným příjmem rostlinné stravy a vlákniny (snížený příjem zeleniny, ovoce, luštěnin, celozrnných obilovin…). Zvýšená hladina cholesterolu v krvi však může být i nezávislá na jeho přijímaném množství ze stravy. Mnoho lidí se snaží vyhýbat potravinám obsahujících cholesterol, a přesto mohou mít hladinu cholesterolu v krvi zvýšenou. V tomto případě mluvíme často o vrozené poruše (tzv. primární hypercholesterolemie).

Doporučená denní dávka cholesterolu přijímaného stravou je 300mg denně. Ve stravě bychom měli šetřit především živočišnými tuky (např. máslo, sádlo), také tučnými mléčnými výrobky, tukem prorostlým masem, smetanou, salámy, ale také vnitřnostmi a paštikami. Asi nejhorší pověst má vajíčko, avšak v současné době se doporučuje cca 1-2 vajíčka denně. Zjistilo se, že vejce obsahují kromě cholesterolu i lecitin, který naopak působí proti ukládání cholesterolu do cév. Příznivý vliv na náš srdečně-cévní systém má již zmiňovaná převaha rostlinné stravy nad živočišnou s dostatkem ovoce a zeleniny a stejně tak pravidelná pohybová aktivita kondičního charakteru (rychlá chůze, běh, jízda na kole…). Proto dbejte na tento druh pohybu a potraviny bohaté na živočišné tuky konzumujte s mírou.

Přehled orientačního množství cholesterolu na 100g potraviny
Potravina (100g/ml) Množství cholesterolu v mg
Žloutek slepičí (100g = cca 5 žloutků) 1281
Kuřecí játra 497
Vepřové ledvinky 479
Slepičí vejce (100g = cca 2 vejce) 372
Vepřová játra 308
Máslo 274
Játrová paštika 255
Dětské piškoty 223
Majonéza 110
Smetana ke šlehání, 33% t. v s. 109
Tradiční pomazánkové 106
Vepřové sádlo 90
Jemné párky 85
Lovecký salám 85
Kuřecí stehno s kůží syrové 83
Hovězí kýta pečená 79
Sýr hermelín, 50% t. v s. 73
Sýr žervé, 30% t. v s. 73
Drůbeží šunka 73
Sardinky v oleji 72
Drůbeží párky 65
Smetana kysaná, 18% t. v s. 59
Losos s kůží 55
Vepřová krkovice bez kosti vařená 55
Sýr eidam, 30% t. v s. 53
Vepřová pečeně syrová 53
Omáčka svíčková 46
Tučný tvaroh 40
Smetana na vaření, 12% tuku 40
Smetanový jogurt, 10% tuku 33
Čokoláda mléčná 23
Tvaroh polotučný 16
Mléko plnotučné 14
Mléko acidofilní, 3% tuku 12
Jogurt bílý, 3,5% tuku 12
Tvaroh nízkotučný 10
Hořká čokoláda 60-69% kakaa 6
Mléko polotučné 6
Olej olivový 0

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz