fbpx

Balená voda versus voda z kohoutku

Dospělý člověk by měl vypít přibližně 30-40ml na kg svojí celkové tělesné hmotnosti. Z hlediska úhrady pitného režimu se nejlépe jeví pít obyčejnou nesycenou a neslazenou vodu, ta by měla tvořit základ doplňování tekutin do našeho organismu. Pozastavujete se však nad otázkou, zdali pít spíše balenou vodu z obchodů nebo vodu z vodovodu? Jak si stojí obě vody a co je jejich charakteristikou?

Pitná voda

Veškeré požadavky na parametry pitné vody, které musí voda z kohoutku splňovat, jsou upraveny legislativně. Hygienické požadavky na vodu upravuje Zákon 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Za pitnou vodu se nepovažuje přírodní léčivý zdroj ani přírodní minerální voda. Jak již bylo zmíněno výše, pitná voda se jeví jako nejlepší varianta k úhradě pitného režimu, ať už jako voda kohoutková nebo balená. U balené vody však není jistota, jestli voda nebyla v plastových obalech vystavena převozu či skladování v podmínkách, které by jí škodily.

Jako spotřebitelé pitné vody z vodovodu máme právo na požádání obdržet od vodárny aktuální výsledky o kvalitě vody, nebo se můžeme dopátrat i toho, jaké látky se využívají k úpravě vody. Nastane-li situace, kdy by pitná voda v určitých hodnotách nesplňovala daná kritéria, museli bychom být jako spotřebitelé o těchto změnách informováni. Stejně tak, pokud byste se chtěli napít vody z kohoutku tam, kde si nejste jisti, že se o pitnou vodu jedná (např. na veřejných místech), měl by provozovatel o skutečnosti, že se jedná o užitkovou vodu, informovat nápisem nad kohoutkem s tekoucí vodou.

Obecně se ale voda z vodovodu v České republice považuje za kvalitní, nežádoucí může být ale v určitých oblastech její pach, chuť či různý obsah rozpuštěných látek. Dnešní doba naštěstí přináší i mnoho vychytávek pro vylepšení vody – například pro úpravu jejího pH, zlahodnění chuti či zlepšení vlastností, které souvisí s využitím vody při vaření, omývání ovoce a zeleniny či pro přípravu čaje a kávy. Na základě použití ionizačních a filtračních systémů si můžete vlastnosti pitné vody upravit tak, že tyto pomocníci umějí odstranit nebo upravit množství nečistot, fluoridů, chlóru, olova, arsenu, síry, pesticidů, dusičnanů a dalších látek, které mohou při dlouhodobém využití vody způsobovat zdravotní obtíže či ovlivnit chuť vody.

Balená voda

Balenou vodu z pultů obchodů můžeme rozdělit do 4 skupin na přírodní minerální vody, pramenité, kojenecké a pitné vody. U každého druhu vody jsou stanoveny specifické požadavky, které tyto vody musí dle legislativy splňovat. Na etiketách přírodní pramenité, pramenité a kojenecké vody je výrobce povinen uvést typ vody, název zdroje a informace o způsobu skladování.

V obchodech se obvykle setkáte i s ochucenými vodami, ty se ale nezařazují do skupiny balených vod, ale do nealkoholických nápojů. Mezi balené vody nespadají ani minerální vody z léčivých zdrojů, které jsou legislativně upraveny v tzv. lázeňském zákonu.

Kvalita pitné vody v ČR

Pitná voda je v České republice velice striktně kontrolována a ve světovém měřítku si stojíme v rámci její kvality na místech v první desítce. Co se týče pitné vody balené, její nezávadnost musí být srovnatelná s vodou z vodovodu, její nevýhodou ale je to, že i přes to, že nápoj v obalu není nijak zdravější, tak je ale mnohem dražší. Navíc voda v PET lahvích může být skladována i několik měsíců. Voda z vodovodu je tedy minimálně čerstvější. Na závěr ještě pojďme zmínit jeden důležitý fakt. I přesto, že rozbory z vodáren vypadají skvěle, voda, která vtéká do potrubí, se může lišit od té, která vytéká z kohoutků v našich domovech. Například v domech, kde je starší rozvodné zařízení, se může z takových trubek uvolňovat olovo či železo, což opět ve vyšší koncentraci nemusí být žádoucí pro naše zdraví. Olovo, železo a chlor navíc pozměňují i chuť a vůni vody.

Osobně balenou vodu příliš nepreferuji, spoléhám na vodu z kohoutku, ale zamlouvají se mi zmíněné filtrační systémy, kterými lze vodu ještě více zatraktivnět – jak chuťově, tak z hlediska zdravotních dopadů.

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz