fbpx

Alkohol při hubnutí?

Popíjení alkoholu – jak oblíbená aktivita právě Čechů! Podle průzkumu z roku 2017 zaujímá Česká republika sdílené druhé místo ve spotřebě alkoholu mezi zeměmi OECD. Dle průzkumu každý Čech starší 15 let v průměru vypije ročně 11,7l čístého alkoholu, před námi je už jen Litva se svým průměrem 13,3l. O druhé místo se dělíme ještě s Francií, která je na tom s průměrnou konzumací alkoholu stejně.

I přesto, že se kardiologové staví k doporučení střídmého popíjení alkoholu obvykle v zásadě kladně, druhý úhel pohledu zvažuje návykovost alkoholu, poškození mozkových a jaterních buněk, stejně tak prokázanou souvislost mezi vznikem některých nádorů a konzumací alkoholu. Za střídmé množství alkoholu se považuje vypití 0,2l suchého vína, malé pivo (0,3l) nebo malý panák (0,02l) destilátu denně. Co je ovšem zcela jasné je to, že alkohol rozhodně není dietní záležitostí. Pokud si člověk dopřeje v zásadě skleničku vína či jedno pivo například symbolicky jednou/dvakrát týdně, na vývoj jeho tělesné hmotnosti by to nemělo mít zásadní vliv. Naopak časté pití alkoholických nápojů ve zvýšené míře, popřípadě ještě v součtu s jinými kalorickými nápoji a pojídáním nevhodné stravy (slaných tyčinek, brambůrků, tučných sýrů, klobás, tučných jídel…), je efekt na vývoj postavy nepopiratelný. Alkohol podporuje tloustnutí a ukládání tuku často především do partií v oblasti břicha. Alkohol je taktéž často konzumován ve večerních hodinách, kdy organismus již nemá příliš šanci kalorie z alkoholu efektivně spalovat.

Alkohol při hubnutí – jak moc je zásadní?

Pravdou je, že při hubnutí se pití alkoholu v zásadě nedoporučuje – v následujících řádcích si totiž ukážeme, jak je alkohol kalorický. Alkoholické nápoje mají také povětšinou navíc vysoký glykemický index, který hubnutí nenahrává a nepochybně velké množství jednoduchých cukrů, jenž se při hubnutí naopak doporučuje snižovat, nikoliv je přijímat ve formě alkoholu.

Abychom porozuměli souvislostem, zopakujeme si, že doporučené průměrné potřebné denní množství energie při střední fyzické aktivitě pro ženu se pohybuje v hodnotách 1666kcal – 2250kcal, což se rovná 7000 – 9000kJ a u muže 2250kcal – 2620kcal, tj. 9000 – 11000kJ. Hodnoty jsou orientační a u každého člověka se liší. Při redukci tělesné hmotnosti se doporučují hodnoty ještě o něco nižší, popřípadě na dolní hranici zmíněných hodnot. No a nyní si představíme tabulku, která zobrazuje, kolik energie se skrývá v alkoholických nápojích. Množství energie z těchto nápojů ještě nezapomeňte vynásobit počtem vypitých skleniček během jednoho „alkoholového sedánku“ a sami si již zhodnoťte, zdali za vaše případné kilogramy hmotnosti navíc nemůže do jisté míry právě alkohol.

Druh alkoholického nápoje Množství Energetická hodnota v kcal/kJ
na dané množství
Pivo světlé 10° 0,5l 185/775
Pivo světlé 11° 0,5l 209/875
Pivo světlé 12° 0,5l 237/990
Víno bílé suché 0,2l 134/560
Víno bílé polosuché 0,2l 149/624
Víno bílé polosladké 0,2l 184/770
Víno červené suché 0,2l 150/628
Demi sekt 0,1l 79/330
Gin s tonikem 0,2l 152/637
Aperol Spritz 0,2l 224/936
Vodka 0,05l 111/463
Vodka s džusem 0,2l 192/802
Apple Cider 0,4l 191/800
Becherovka 0,05l 143/600
Fernet 0,05l 107/448
Jägermeister 0,05l 123/515
Whisky 0,04l 100/418
Tuzemák 0,05l 110/461
Rum 0,05l 101/424
Mojito 0,3l 214/894
Cuba libre 0,2 186/778
Sex on the beach 0,3l 201/840

Líbil se Vám tento článek? Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂

Článek vznikl ve spolupráci s nutriční terapeutkou Bc. Martinou Korejčkovou, DiS.


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

author
Od ZjisteteCoJite.cz
Nejnovější články

© 2019 ZjisteteCoJite.cz