fbpx

10 + 1 tipů, jak začít rok 2019 zdravěji

Pro mnoho z nás znamená 1. leden nejen pouhé otočení na první stranu nového kalendáře, ale také významný přelom či nový začátek. Nový rok je tak ideální šancí pro různá předsevzetí a osobní cíle, kterých bychom rádi v následujícím roce dosáhli. Podle průzkumů si dává novoroční předsevzetí přibližně polovina Čechů a Vás určitě nepřekvapí, která z nich jsou ta nejčastější.

Suverénně nejčastějším novoročním předsevzetím je touha změnit svoji postavu a s ní spojené stravovací návyky a pohyb. Ať už si přejete zhubnout, zpevnit či nabrat svalovou hmotu, vždy bude strava jedním z rozhodujících faktorů, který bude Vaše úsilí ovlivňovat. Proto jsme pro Vás připravili 10 jednoduchých a efektivních tipů, jak rok 2019 začít zdravěji a snáze se tak dopracovat k Vašemu vysněnému cíli. A to jak si vedete, budete moci již brzy jednoduše zjistit na našem webu ZjistěteCoJíte.cz.

1. Jezte častěji a menší porce

Otřepaná fráze, kterou jste slyšeli a četli už mnohokrát. Je tolik používaná z prostého důvodu, a sice že opravdu funguje. Častějšími porcemi urychlíte ve svém těle metabolické procesy, zajistíte si rovnoměrný příjem energie a udržíte si stabilní hladinu cukru v krvi, což znamená, že Vás nebude tak často „honit mlsná“. Důležité je také nehladovět, hlad totiž „přepíná“ tělo do úsporného režimu a to si pak tvoří zásoby v podobě tuku. Otázkou je však, jak nemít hlad a přitom jíst střídmě, k tomu vám může pomoci například naše kalkulačka.

voda

2. Pijte vodu

Není tajemstvím, že ty nejjednodušší věci jsou často také těmi nejefektivnějšími. Pokud budete svému tělu dopřávat obyčejnou vodu, prokážete mu tím větší službu, než si možná myslíte. Voda podporuje metabolismus, vyplavuje z těla toxiny a v neposlední řadě je naprosto bez kalorií. Pokud si do vody přidáte čerstvou šťávu z citrónů, získáte osvěžující nápoj, který je úžasným pomocníkem při hubnutí a očistě těla. A co víc, ve srovnání s vodou balenou vyjde ta kohoutková až 50krát levněji.

3. Dodržujte pitný režim

Není důležité jen to, co pijete, ale také kolik tekutin během dne přijmete. Optimální objem je udáván v rozmezí 2 – 3 litrů za den, v případě zvýšené fyzické aktivity by to mělo být více. Správná hydratace Vám totiž dokáže pomoci při redukci váhy. Při odbourávání tuků dochází k vyplavování toxických látek a prostřednictvím pitného režimu k jejich vyplavování z těla. Navíc, když budete pít málo, budete mít často pocit hladu, shodují se lékaři a experti na výživu.

4. Hýbejte se

A ne jen párkrát týdně, ale nejlépe každý den. Mnoho výzkumů dokázalo, že je pohyb nesmírně důležitým faktorem pro naše zdraví. Nejen, že napomáhá v hubnutí a posilování těla, ale také zabraňuje vzniku civilizačních chorob a prodlužuje délku našeho života. Nejdůležitější však je, aby Vám pohyb přinášel radost. Běhejte, plavte, posilujte, tančete, dělejte jógu nebo se prostě jen procházejte. Důležité je, abyste dělali takové aktivity, které Vás baví. Mimochodem, ve dvou se to lépe táhne a parťák vám navíc dodá motivaci.

5. Vneste do svého jídelníčku barvy

Jasné, zářivé barvy ovoce a zeleniny značí vysokou koncentraci živin (vitamínů, minerálů, antioxidantů a podobně), které jsou základem zdravé výživy a jsou blahodárné pro vaše tělo. Proto se během dne snažte sníst co nejvíce různobarevného ovoce a zeleniny, protože tím do svého těla dostanete pestřejší a vyváženější škálu živin.Duha z jídla

6. Vyhýbejte se polotovarům

Polotovary nám sice ulehčí čas při přípravě polévek, hlavních jídel či moučníků, ale na druhé straně nesvědčí, ba dokonce škodí našemu zdraví. Polotovary obsahují spoustu látek, které pomáhají zvýraznit jejich chuť či prodloužit dobu trvanlivosti. Právě tyto přísady (rafinované tuky a oleje, glutamát, barviva, konzervanty a další) jsou pro naše tělo nepřirozené a jsou mimo jiné spojeny s nárůstem tělesné hmotnosti a s obezitou. Snažte se do svého jídelníčku nevpustit polotovary s téměř nulovou výživovou hodnotnou a užijte si radost z vlastnoručně vyrobeného čerstvéhojídla. Sice je to časově náročnější, ale na druhé straně si budete jisti tím, co jíte a předejdete tak konzumaci nezdravých přísad.

7. Omezte „špatné“ tuky

Tuky jsou důležitou součástí naší stravy a rozhodně by se jim neměl člověk vyhýbat. Je pouze potřeba si pečlivě hlídat jak jejich množství, tak především jejich kvalitu. Jednoduše lze tuky rozdělit na ty špatné a ty dobré. Špatné tuky, v nichž převažují nasycené mastné kyseliny, se nacházejí především v živočišných výrobcích (máslo, sádlo, uzeniny, mléčné výrobky), ale také v trvanlivém a jemném pečivu či vesladkostech. Tyto tuky vedou mimo jiné k energetické nerovnováze, která způsobuje nadváhu. Naopak dobré tuky, ve kterých je vysoké množství nenasycených mastných kyselin, nalezneme v rostlinných tucích, kvalitních olejích, ořechách, semenech či v tučných rybách.

8. Žvýkejte, žvýkejte a žvýkejte

Důkladné rozžvýkání každého sousta Vám dokáže významně pomoci při regulaci váhy či při snaze o zdravější stravování. Důkladně rozmělněná potrava ulehčí trávícímu systému, dokáže z potravy využít výživné látky, které by byly jinak znehodnoceny, a také nám pomůže z dané potravy získat maximum energie. Zkuste alespoň při jídle zapomenout na každodenní shon a stres, své jídlo si vychutnejte a důkladně, tedy alespoň 20x, přežvýkejte.

9. Používejte menší talíře

Zní to možná jako nadsázka, ale věda tento fakt potvrzuje. Stejná porce jídla nám na velkém talíři připadá menší než tatáž porce jídla na malém talíři. Po snězení této „malé“ porce se necítíme plně uspokojeni a bez výčitek si jídlo přidáme. Proto zkuste svůj mozek oklamat a servírujte klasické porce na menší talíře.
mensi_talir

 

10. Dělejte to s láskou

Závěrem Vám chceme říct, že je důležité, abyste své tělo respektovali a vážili si jej i přes některé jeho nedostatky. Výzkumy ukazují, že pozitivní postoj k sobě samému je základním stavebním prvkem pro zdravé tělo, se kterým lze snáze dosahovat vysněných výsledků. Proto se snažte stravovat a pohybovat tak, abyste svému tělu dopřávali jen to nejlepší. Vaše tělo Vám to v budoucnosti vrátí.

Bonus: Již brzy si budete moci sestavit vlastní jídelníček na ZjistěteCoJíte.cz

Ať už si stanovíte jakékoli novoroční předsevzetí, je důležité řídit se několika základními radami. Za prvé by vaše předsevzetí mělo být reálné. Pokud si stanovíte nedosažitelné cíle, dříve nebo později i se sebevětší snahou ztroskotáte. Další důležitou věcí je uvědomit si, že požadované výsledky se nedostaví během prvních dní. Proto je důležité nepolevit a vytrvat. První výsledky se dostaví brzy a my pevně věříme, že Vás nakopnou tak, že to letos nevzdáte!

PS: Dejte nám Like na našem Facebooku a sledujte nás na Instagramu ať Vám neuniknou žádné novinky v našem začínajícím projektu 🙂


Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 ZjisteteCoJite.cz